Konstnär i spänningsfältet mellan öst och väst

Peripheral Vision, Mounir Fatmi

Läs prseemeddelandet på Mynewsdesk och få tillgång till pressbilder.

Göteborgs Konsthall presenterar stolt 180° Behind Me, den första svenska soloutställningen med den marockanske konstnären Mounir Fatmi. Fatmi är en politiskt modig och visuellt stark konstnär som rör sig i spänningsfältet mellan öst och väst. I sina verk belyser han förtryckande politiska, religiösa och sociala strukturer och kommenterar några av vår tids mest brännande ämnen.

Till sommarens utställning har Göteborgs Konsthall bjudit in Mounir Fatmi, född i Marocko och idag verksam i Paris och Tanger. Fatmi är en konstnär som ständigt förhåller sig till aktuella ämnen och samhällsskeenden. Han intresserar sig särskilt för konstnärens roll i samhällen som genomgår omvälvande politiska och sociala förändringar.

– Jag är väldigt stolt över att introducera Mounir Fatmis konstnärskap i denna stora skala i Skandinavien. Som en av den arabisktalande världens främsta konstnärer har vi följt honom i många år och fascinerats över hans förmåga att kommentera vårt samhälle i verk som är starka, orädda och politiska, samtidigt som de är nästan förföriskt vackra och visuella. Idag lever vi i en tid när vi inte kan ta demokrati och frihet för givet någonstans, och Fatmis konstnärskap visar hur viktigt det är att stärka konstens roll i samhället när de demokratiska principerna inskränks, säger Stina Edblom, konstnärlig ledare på Göteborgs Konsthall.

I utställningen presenteras installationer, videoverk, skulpturer, väggmålning och fotografier där två verk är nyproducerade för Göteborgs Konsthall. Verken framträder i svartvita toner mot en helt vit rumslig inramning i väggar, golv och tak. Utmärkande för Fatmis konstnärskap är hans val av konstnärligt material. Här omvandlar han gamla teknologier och material som VHS-band, elkablar, lysrör, tryckmaskiner och skrivmaskiner till visuellt vackra installationer och skulpturer, och låter teman som repetition, försvinnande och historiens tendens att ständigt upprepa sig vara centrala motiv.

Utställningens titel, 180° Behind Me, visar på paradoxen i att vår kultur och utbildning både hjälper oss att se, men samtidigt gör oss blinda för mångfalden av perspektiv. I flera av verken har Fatmi integrerat den arabiska kalligrafin, både som mönster och som betydelsebärare, vilket problematiserar innebörden av ett innanför- och utanförperspektiv – för de besökare som kan läsa skriften får verken en annan och djupare innebörd än för de som bara uppfattar texten som ett mönster.

Datum: Utställningen 180° Behind Me har vernissage den 8 juni kl. 18 – 22, och pågår till och med den 16 september.
Curatorer: Stina Edblom, konstnärlig ledare, och Liv Stoltz, intendent.

Pressvisning

Fredag 8 juni kl. 9.30-10.30 är du välkommen på pressvisning av utställningen. Vi bjuder på smörgås och kaffe. Mounir Fatmi finns på plats och kan svara på frågor. Du kan också boka in en intervju med Fatmi i anslutning till pressvisningen, hör i så fall av dig till kommunikatör Karin Andersson (kontaktinfo nedan).

Om Mounir Fatmi

Mounir Fatmi är född 1970 i Tanger, Marocko och lever och arbetar i Paris och Tanger. Fatmi har ställt ut på större internationella institutioner, som Museum Kunstpalast, Düsseldorf; Centre Georges Pompidou, Paris; The Brooklyn Museum, New York; Mori Art Museum, Tokyo och Tate Modern, London. Han har deltagit i flera biennaler, som Venedig, Gwangju, Lyon, Sevilla, Houston and Sharjah, och tilldelats flera utmärkelser, bland annat Cairo Biennial Priz, Uriöt Prize, Amsterdam och Dakar Biennale Prize. Fatmi representeras av bland andra Ceysson & Bénétière, Paris; Goodman Gallery, Johannesburg; Jane Lombard Gallery, New York och Art Front Gallery, Tokyo.