Nizar Ali Siala

Propagandist

Moammar al Kadhafi, 2003

“Vad händer när man flyttar en bild som så uppenbart är gjord för ett specifikt offentligt rum och placerar den i en helt annan social och politisk kontext?”

Den libyske konstnären Nizar Ali Siala, född 1970, är bosatt i Tripoli och utbildad vid konstfakulteten i samma stad. I sitt hemland är han berömd för sina porträtt av landets ledare, Moammar al Kadhafi (det största mäter åtta gånger fem meter), men har också ägnat sig åt landskaps- och porträttmåleri, samt olika former av vägg- och takmålningar. Han har haft utställningar på bland annat Folkets palats och det franska kulturcentret i Libyen, samt i det libyska kulturcentret på Malta. I arabvärlden och i de tidigare kommuniststaterna har ledarporträtt länge varit ett återkommande inslag i stadsbilden, kanske som ett sätt att påminna landets invånare om vem som tar hand om dem och vem som bestämmer.
Men är det verkligen så annorlunda i västvärlden? Använder inte George Bushs och Göran Perssons pressagenter liknande grepp och metoder, framförallt under valkampanjerna?

– Vad händer när man flyttar en bild som så uppenbart är gjord för ett specifikt offentligt rum och placerar den i en helt annan social och politisk kontext?, undrar Göteborgs-biennalens curator Carl Michael von Hausswolff.

– Vad På många sätt lever vi ju i samma värld och är påverkade av samma saker. Har konstnären ett ansvar gentemot sin uppdragsgivare eller sin publik? Är ett motiv enbart ett motiv? Är konst endast komposition? Är det här den globala konsten möts?