Richard Kern

Voyeur

Joyce flosses Kim, 1999
Kerry´s bloody nose, 2000
Kim and Joyce wave, 1999
Nicole with meat, 2002

“På senare tid har han också blivit en eftertraktad modefotograf, en förvånande utveckling kanske, men samtidigt logisk eftersom modevärlden alltmer kommit att efterlikna och anamma undergroundkulturens kodspråk.”

Från konstbilder till porrbilder till modebilder: New Yorkfotografen och -filmaren Richard Kern har alltid rört sig på gränsen mellan det tillåtna och det förbjudna, i gråzonen mellan konventioner och tabun. Skitigt och flashigt, trasigt och extravagant; det autentiska och det spelade överlappar varandra och precis som i Andy Warhols tidiga filmer finns det i Richard Kerns fotografier och superåttafilmer en känsla av teatralisk voyeurism som bryter ner avståndet mellan betraktaren och det betraktade. Det är pinsamt och humoristiskt, hårt och dråpligt.

Även om Richard Kern kan framstå som den arketypiske New Yorkbon, är han dock uppväxt i den amerikanska södern, i en baptistfamilj i North Carolina. Fotograferandet började tidigt. Det var Richard Kerns pappa, som arbetade som redaktör på en lokaltidning, som lät honom vara med på olika jobb där det också ingick att ta bilder. “Jag följde med på nattliga uppdrag ute på landet, som bilkrockar, drunkningsolyckor eller politiska möten. Uttrycket ‘måste ut och ta en bild’ kom tidigt att betyda att nu var det äventyr på gång. Min far uppmuntrade mitt fotografi-intresse och lärde mig att använda mörkrummet. Jag började omedelbart att utveckla mina voyeuristiska tendenser.”

Till New York flyttade Richard Kern som 25-åring, 1979. Han hittade en billig lägenhet och började snart ta bilder av sina vänner – rockmusiker, författare, heroinister, prostituerade – som han publicerade i egna fotokopierade fanzinetidskrifter. 1983 skaffade han en superåttakamera och spelade in olika “statements” på klubbar och lägenhetspartyn, och skapade vad som kom att kallas “The Cinema of Transgression”, Överträdelsens Film. Provocerande bilder av människor som skjuter heroin, suger av varandra, skär sig med rakblad eller utför groteska och motbjudande handlingar, allt till musik av vännen Jim Thirlwell, också känd under artistnamnet Foetus.

Två av de mer uppmärksammade böckerna med Richard Kerns fotografier är New York Girls från 1995 och Model Release från 2000. Nakenheten och det pornografiska finns kvar från de tidiga New York åren, men uttrycket är inte lika hårt som tidigare och successivt har Kerns fotokonst blivit mer sofistikerad.

På senare tid har han också blivit en eftertraktad modefotograf, en förvånande utveckling kanske, men samtidigt logisk eftersom modevärlden alltmer kommit att efterlikna och anamma undergroundkulturens kodspråk.

Förutom sina spektakulära fotografier och halvdokumentära spelfilmer har Richard Kern genom åren dessutom gjort ett stort antal rockvideor med artister som SonicYouth, Marilyn Manson, The Breeders, Cop Shoot Cop och King Missile.