Anthony Marcellini – Even A Perfect Crime Leaves A Trace

2013.01.25 - 2013.02.17

Deltagare i urval

Med beställda verk av:
Jörgen Svensson, Elin Wikström och Johan Zetterquist

Performances av:
Karl Larsson och Matthew Rana

Nya texter av:
Cecilia Eriksen Wijk, Maja Hammarén och Adam Kleinman.

Med verk av:
Bertil Berg, Anders Bergh, Nils Olof Bonnier, Monica Englund, Roj Friberg, Carl-Erik Hammarén, Bengt Hinnerson, Sandra Ikse, Bernt Jonasson, Berit Jonsvik, Peder Josefsson, Tord Lager, Folke Lind, Åke Nilsson, Barbro Reyman, Ronald Reyman, Graham Stacy, Solwei Stampe, Jörgen Zetterquist med flera.

Sammanfattning

Even a Perfect Crime Leaves a Trace är ett projekt av konstnären Anthony Marcellini som bygger på Göteborgs Konsthalls utställningshistoria.

Med verk beställda av Jörgen Svensson, Elin Wikström och Johan Zetterquist, performances av Karl Larsson och Matthew Rana; nya texter av Cecilia Eriksen Wijk, Maja Hammarén och Adam Kleinman; och en utställning i utställningen med verk av Bertil Berg, Anders Bergh, Nils-Olof Bonnier, Monica Englund, Roj Friberg, Carl-Erik Hammarén, Bengt Hinnerson, Sandra Ikse, Bernt Jonasson, Berit Jonsvik, Peder Josefsson, Tord Lager, Folke Lind, Åke Nilsson, Barbro Reyman, Ronald Reyman, Graham Stacy, Solwei Stampe, Jörgen Zetterquist med flera.

Vi står på en brottsplats, i en stor utställningssal, där hundratals människor har fått sätta livet till. Det är ett brott som har tillåtits pågå i närmare 100 år, men ändå vet vi inte riktigt vem vi ska skylla på. Det är ett perfekt brott, men även perfekta brott lämnar spår efter sig. Vi är översköljda av bevis; vi ser fläckar på golven, märken på väggarna, möbler som medvetet flyttats för att täcka över ledtrådar och otaliga effektiva vapen; och både offren och förövaren har gått med på att spela sina roller. Det är utan tvekan våldsamt och blodigt, men den här situationen har absolut inte något ondskefullt eller illvilligt över sig. Men eftersom vi är detektiver – som anlitats av den anklagade för att representera offren – så kan vi inte rå för det; vi älskar grymheten.

Om konstverk från tidigare utställningar kan ses som kroppar som har försvunnit – levande begravda i vissa fall, övergivna eller kremerade – så utgör arkivet en av de få ledtrådarna som visar hur dessa kroppar en gång var närvarande och aktiva – bevismaterial på en brottsplats. Från korrespondens, foton, kataloger, inköpslistor, intervjuer och essäer lär vi oss någonting om vad som hände och vilka som var med i dessa tomma salar. När detta arkiv manifesteras som en utställning så blir den också en kropp, en samling bevis, som snart kommer att begravas. Konst kan alltid grävas upp, presenteras på nytt, omskapas och kanske återupplivas, men i likhet med bibliska figurer så förändras budskapet med varje nytt uppträdande och någonting går alltid förlorat.

Programpunkter

Lördag 9 februari kl 16
Karl Larsson och Matthew Rana presenterar improviserade performances och uppläsningar om föremåls försvinnande och uppträdande.

Söndag 10 februari kl 14
Adam Kleinman läser sin essä Come Visit Us If You Have Time, en skämtsamt allvarlig utredning av en pedagogisk teori för utomjordisk kommunikation, som likt en deckare springer ur Voyager Golden Records bevismaterial. Föreläsningen sker på engelska.

Söndag 17 februari kl 14
Under tre veckor av utställningsperioden följer Elin Wikström det osynliga arbete som utförs av Göteborgs Konsthalls städare och tekniker. Den 17 februari kommer hon att visa vad hon har lärt sig.

Pågående
Från utställningens början till slut kommer Jörgen Svensson att skicka ett meddelande, därtill kommer Johan Zetterquist att lämna presenter och skapa oljud bakom stängda dörrar.

Anthony Marcellini

Anthony Marcellini är konstnär och skribent. Hans arbeten har ställts ut internationellt på museer, gallerier och konstinstitutioner som Wilkinson Gallery, London (2012); Galerie Édouard Manet, Centre d’art contemporain de Gennevilliers, Paris (2012); Gagneffestivalen, Sverige (2012); Skulpturengarten Strombad Kritzendorf, Wien (2012), Sequences Art Festival, Reykjavik (2011); Etc. Gallerie, Prag (2010) med flera. Bland hans kommande projekt 2013 märks utställningar på Witte De With, Rotterdam och Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco. Hans texter har publicerats i Paletten, den webbaserade publikationen Nowiswere, och han är knuten till nättidskriften Art Practical, San Francisco. Anthony Marcellini är för närvarande universitetsadjunkt på masterprogrammet i fri konst vid Akademin Valand, Göteborgs universitet.