The Lab – Internationellt symposium

Sammanfattning

I anslutning till utställningen Disidentifikation bjuder vi in till fyra intensiva dagar med ett internationellt symposium, paneldebatt och fördjupande samtal. Syftet med The Lab är att fördjupa och utvidga diskussionen kring utställningen Disidentifikation och de konstnärliga strategier som utforskas. I fokus står frågeställningar kring performance, maskerad, maktpositioner och motståndsstrategier, samt diskussion om curatoriska strategier och relationen mellan den samtida konsten och kunskapsproduktion.

The Lab har utvecklats i samarbete med Göteborgs universitet, Museion/Globala Studier, med finansiellt stöd från Statens Kulturråd och Riksbankens Jubileumsfond.

Symposiet

Onsdag 6 oktober
Art and Difference
Plats: aulan, Konsthögskolan Valand
13.00 – 17.00

Moderator: Mikela Lundahl, Globala Studier vid Göteborgs universitet

13.00 Introduktion Mikael Nanfeldt, chef Göteborgs Konsthall
13.10 Kalup Linzy, video/performance konstnär, New York, USA
13.50 Claire Tancons, curator och konstkritiker, New Orleans, USA
14.30 Kafferast
15.00 Charlotte Bydler, lektor i konstvetenskap vid Södertörns universitet, Stockholm
15.40 Renee Mussai, Authograph ABP, London
16.20-17.00 Sammanfattande diskussion

18.00 Göteborgs Konstmuseum, Götaplatsen, Carl Hammouds soloutställlning Polygraph öppnar.

19.00 Middag på House of Win-Win i samarbete med Clandestino Institut. Kl. 21.00 öppnas dörrarna för eftermingel.

Torsdag 7 oktober
Theory and Practice
Plats: aulan, Konsthögskolan Valand
09.00 – 13.00

Moderator: Dariush Moaven Doust, Globala Studier vid Göteborgs universitet

09:00 Introduktion Dariush Moaven Doust
09.10 Gertrud Sandqvist, Professor vid Malmö Konsthögskola
09.50 Joseph Massad, Associate Professor i Modern Arabisk Politik och Intellektuell Historia, Columbia University, New York
10.30 Kafferast
11.00 Ewa Majewska, Warzawa universitet, Polen
11.40 Stina Edblom, assisterande curator 29:e São Paolo Biennalen/curator Göteborgs Konsthall
12.20 Sammanfattande diskussion

17.30 – 19.00 Sammanfattande paneldiskussion på Göteborgs Konsthall

Stina Edblom, intendent Göteborgs Konsthall
Gertrud Sandqvist, Professor vid Malmö Konsthögskola
Claire Tancons, curator och konstkritiker, New Orleans, USA
Charlotte Bydler, lektor i konstvetenskap vid Södertörns universitet, Stockholm

19.30 Performance “Sweet, Sampled and LeftOva” med Kalup Linzy

Medverkande

Charlotte Bydler är skribent, konstkritiker och lektor I konstvetenskap vid Södertörns universitet, Stockholm. I sin avhandling The Global Art World, Inc. On the Globalization of Contemporary Art som publicerades 2004, låg ett flertal fallstudier av biennaler runt om i världen till grund för hennes undersökning om biennaler i förhållande till globalisering.

Stina Edblom är utställningsintendent på Göteborgs Konsthall och assisterande curator för 29e São Paulo Biennalen. Med fokus på den afrikanska samtidskonsten arbetade hon 2008 som research- och assisterande curator för 3:e Guangzhou Triennalen med temat ”Farväl till Postkolonialismen”. Stina Edblom har en Master från Goldsmiths College, London.

Kalup Linzy är en video- och performancekonstnär, som är verksam i New York. Med sina melodramatiska och humoristiska tolkningar av ras- och könssterotyper samt den amerikanska såpoperakulturen, medverkar Linzy i utställningen Disidentifikation med verken Sweetberry Sonnet och Edge of my Couch. Linzy har tidigare ställt ut på Museum of Modern Art, Studio Museum in Harlem och Whitney Museum of American Art.

Mikela Lundahl är fil. doktor i idéhistoria, forskare verksam vid Göteborgs universitet och föreståndare för Museion/Globala Studier. I sin avhandling Vad är en neger från 2005 undersöker hon receptionen av negritudetänkarna, och utforskar vad den essentialism de tillskrevs kunde innebära.

Ewa Majewska – feministisk filosof, social aktivist och konstkritiker. Hon har arbetat som Professor i Genusstudier vid University of Warsaw, Polen (sedan 2003), som Assisterande Professor vid Institute of Philosophy, University of Szczecin (2007-8). För närvarande undervisar Majewska i Genus studier vid Polish Academy of Science (PAN) i Warsawa samt arbetar vid Örebro Universitet, Sverige (med projektet GexCel Love in our Time). Mellan 2009-2010 forskade hon vid Beatrice Bain Research Group på UC Berkeley, USA. Majewskas fokusområden ligger inom det feministiska, queerkritisk teori och politisk filosofi.

Joseph Massad, Associate Professor i Modern Arabisk Politik och Intellektuell Historia vid Columbia University, New York, har i sitt akademiska arbete fokuserat på palestinsk, jordansk och israelisk nationalism. Hans avhandling Colonial Effects: The Making of National Identity in Jordan, har fått stor uppmärksamhet liksom hans senaste bok Desiring Arabs.

Dariush Moaven Doust är psykoanalytiker, konstteoretiker och medlem i konstnärsgruppen ARC. Han har doktorerat i idéhistoria och forskar om den franska efterkrigstidens intellektuella strömningar. Moaven Doust är verksam vid institutionen för Globala Studier vid Göteborgs universitet där han för närvarande undervisar i kursen Estetik, makt och kapitalism.

Renée Mussai är verksam vid Autograph ABP, en internationell fotoorganisation som arbetar med inriktning mot mänskliga rättigheter och kulturell identitet. För närvarande ansvarar hon för etableringen av Archive and Research Centre for Cultural Diverse Photography, London. Hennes senaste curatoriska projekt fokuserade på Rotimi Fani Kayode´s verk i utställningen Ever Young: James Barnor, Street and Studio Photography from Ghana and the UK.

Gertrud Sandqvist är professor i konstens teori- och idéhistoria vid Konsthögskolan i Malmö. Sedan 1980 har hon varit verksam som konstkritiker på olika konsttidskrifter bl a Paletten (1981-84). Mellan 1995–2007 var Sandqvist prefekt vid Konsthögskolan i Malmö. Hon har skrivit ett stort antal texter för kataloger och antologier om nordisk och internationell samtidkonst. Gertrud Sandqvist är aktuell som co-curator för Modernautställningen 2010.
Claire Tancons är curator, konstkritiker och forskare baserad i New Orleans. I sin forskning fokuserar hon på karnevalen och processionen som konstnärligt uttryck. Tancons, som tidigare arbetat som curator för en del av 7e Gwangju Biennalen, Sydkorea och Cape 09 i Sydafrika, har nyligen blivit utsedd till curator för den första upplagan av Harlem Biennalen som öppnas våren 2012.

Information

Lokalerna
Konsthögskolan Valand – Vasagatan 50
Göteborgs Konsthall – Götaplatsen
House of Win-Win – Tredje Långgatan 13B

Pris
175 SEK – För båda dagarna
100 SEK – Studentpris för båda dagarna
Middag på onsdagkvällen kostar 120 SEK.

The Lab stöds av
Statens Kulturråd & Riksbankens jubileumsfond