Tracey Rose

Tracey Rose tillhör en generation sydafrikanska samtidskonstnärer som etablerade sig i slutet av 1990-talet. Starkt präglad av sin uppväxt under den sydafrikanska apartheidregimen undersöker hon aspekter av såväl politiska, sociala som djupt personliga erfarenheter kring identitet. Genom performance-baserade videor, fotografier och liveframträdanden iscensätter hon en lek, ett skådespel, en maskerad som parodierar på den sydafrikanska apartheidens absurda rasindelning, men också på traditionellt kvinnliga stereotyper. Erfarenheten av att själv ha klassificerats som ”färgad”, att vara ”mitt emellan” – varken vit eller svart – har blivit en viktig del av Roses konceptuella ramverk där alla former av rigida kategorier, identiteter, representationer och historiska eller politiska föreställningar ifrågasätts. Denna feministiska strategi, som ifrågasätter kulturella, sociologiska och historiska konstruktioner av såväl kropp som identitet, är en strategi som använts av flera andra konstnärer, som Coco Fusco, Adrian Piper, Lorna Simpson och Carrie Weems.

Ciao Bella består av en tredelad videoprojektion och en serie storskaliga fotografier, som ursprungligen skapades för den 49:e Venedigbiennalen, 2001. Här figurerar ett antal klassiska kvinnliga stereotyper som alla spelas av Rose själv under lager av förklädnader. Vi möter exempelvis Lolita, den oskuldsfullt förföriska unga flickan som bjuder ut sig till allmänt beskådande på motorhuven till en brandbil; Mami, den rekorderliga, goda modern som står framför grinden till den tjusiga villan i förorten och Ciccolina, den italienska porrstjärnan och politikern som poserar i en cabriolet. Här finns också Saartjie Baartman, även känd som ”Hottentotvenus”; en ung, khoisansk flicka som vid 1800-talets början fördes som slav till Europa där hon naken förevisades som etnografisk kuriositet inför cirkuspublik. I videoverket får karaktärerna liv.

Öppningsrepliken har hämtats från Shakespeares Köpmannen i Venedig där han deklamerar de bevingade orden att hela världen är ett skådespel – en beskrivning som väl överensstämmer med Roses bisarra, alltigenom barocka drama som kretsar kring Jesus sista måltid.

Tracey Rose föddes 1974 i Durban i Sydafrika och bor och arbetar i Johannesburg, London och Durban. Hon är utbildad konstnär och har en fil kand från University of the Witwatersrand, Johannesburg, Sydafrika och The South African School of Motion Picture Medium and Live Performance samt en master från Goldsmiths College, London University, England.