Björn Lövin

Björn Lövin (1937, Sverige)
In Memoriam,1972-2008
Installation, text och film

stillsDen 25 mars 1972 var det vernissage på Göteborgs Konsthall. Inte många människor närvarade. Utställningen dominerades av ett kontor, med för sin tid futuristiska möbler och den senaste tekniska utrustningen. På väggen bakom skrivbordet rullade en film som berättade historien om försäkringsbolaget ILAC och dess geniale grundare Dr John Löwenskjöld. Detta var Björn Lövins konstverk In Memoriam. Ett verk som förbryllade besökarna. Inte bara för att historien förmodligen var helt fiktiv, utan för att verket på så många plan var en främmande fågel på den göteborgska konstscenen. Hur skulle detta förstås? Vad skulle det kallas? Begreppet installation började inte användes i större utsträckning förrän flera år senare.

När idén att rekonstruera detta verk för utställningen History Acts dök upp började sökandet efter dokumentation. Verket fanns bara återgivet med en och samma bild i ett fåtal konstantologier från 1970- och 80-talet, där det för övrigt mest skrevs om att det visats 1973 på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Ett vernissagekort från utställningen på Göteborgs Konsthall skapade än mer förvirring. In Memoriam var inte ens nämnt.

En sökning på nätet visade att Svenska Filminstitutet hade filmen, men informationen om den var sparsmakad. Ett pusslande sattes igång. Små informationsbitar hittades i arkiv, bibliotek, och databaser. I ett onamnat kuvert i en onamnad låda hittades nio mellanformatsnegativ med dokumentation av verket. Pressklipp från tiden gav några fler ledtrådar. Utifrån fotografier och filmen blev möbel för möbel och apparat efter apparat identifierade.

De åtta teckningarna som prydde rummet är fortfarande försvunna. En av dem vet vi inte ens hur den såg ut. De andra har återskapats utifrån korniga fotografier och samtal med Björn Lövin själv.

In Memoriam 2008 är en rekonstruktion. Inga objekt inne på kontoret är samma som visades 1972. Men detta är ändå en självklar fortsättning på historien om ILAC. Rummet, som presenterades på konsthallen 1972, var också en rekonstruktion av Dr Löwenskjölds faktiska fiktiva kontor. Bara en del av möblerna som då presenterades sades vara Löwenskjölds möbler. Och året därpå när verket visades på Liljevalchs hade flera apparater bytts ut mot moderna uppföljare. Idag är allt utom filmen en rekonstruktion.

Här kan du läsa mer om verket

– Andréas Hagström, press & informationsansvarig

Uppgifter om filmen

Titel
ILAC – To the memory of a Great Man

Speltid
Ca 17 minuter

Produktionsuppgifter
Finansiär – Svenska Filminstitutet
Projektledare från SFI – Bo Jonsson
Producent – Musik AB Aries/Roy Andersson, Kalle Boman
Foto – Lasse Swanberg
Inspelningsformat – 16 mm
Inspelningsår – feb-mars 1972
Regi – Björn Lövin
Manus/idé – Björn Lövin
Redigering – Kalle Boman

Roll-lista
Dr John Löwenskjöld – Peter Starck
Journalisten – Peter Cowie
Charles J. Dupont – Björn Lövin
Reklamfilmsmamman – Anita Wall
Speaker – Olle Björklund
Intervjuad Ilac-medlem – Lars-Ove Löthwall

Tack till

Avarte, Kalle Boman (Hinden/Länna-Ateljéerna), Magnus Bons, Lars Ekwall, Ole Martin Eliassen (Datasaabs Vänner), Annika Gunnarsson (Moderna museet), Chris Hinchcliffe (Tekniska museet), Anders Lindeberg-Lindvet (Tekniska Museet), Isabella Lövin, Lars Noord (Göteborgs konstmuseum), Magnus af Petersens (Moderna museet), Anna Sohlman (Hinden/Länna-Ateljéerna), Christian Thorén (Göteborgs Stadsmuseum), Tommie Vester (Göteborgs Stadsmuseum), Jon Wengström (Svenska Filminstitutet), Peter Westerberg (Tekniska museet), Håkan Wettre (Göteborgs konstmuseum), Cecilia Widenheim (IASPIS)