Kemang Wa Lehulere – Bring Back Lost Love

16 maj - 30 augusti

Under sommaren 2020 presenterar Göteborgs Konsthall den första skandinaviska soloutställningen med den sydafrikanska konstnären Kemang Wa Lehulere. Wa Lehulere är en av sin generations mest uppmärksammade konstnärer och presenterar i utställningen Bring Back Lost Love nya skulpturala verk, installationer och teckningar.

I sitt konstnärskap utforskar Kemang Wa Lehulere relationen mellan privata och kollektiva historier för att skildra hur Sydafrikas våldsamma förflutna än idag hemsöker landet. Genom upphittade och återanvända föremål, teckningar, texter och personliga minnen berättar Wa Lehuleres poetiska och mångbottnade verk om förtryck, oförlösta drömmar och erfarenheter som tystats och raderats ur den officiella historieskrivningen.

I utställningen Bring Back Lost Love på Göteborgs Konsthall utforskar Kemang Wa Lehulere olika historiska material på ett sätt som tillåter lika verkliga som fiktiva, faktaspäckade som fantastiska berättelser att framträda. Utställningstiteln Bring Back Lost Love är inspirerad av reklamerbjudanden som är uppklistrade på affischpelare runt om i sydafrikanska städer. På dessa saluför sangomas – traditionella healers – sin hjälp med att lösa allehanda bekymmer, från pengaproblem, arbetslöshet, impotens, skuldsanering och otur, till sökandet efter en förlorad kärlek.

Budskapet ”bring back lost love” tolkas av Wa Lehulere som kärleken till det land som apartheidregimen fördrev svarta sydafrikaner från. Genom den ökända Natives Land Act – lagen om hemländer – avhystes svarta sydafrikaner från bördiga jordar och tvångsförflyttades till separata områden för att utgöra billig arbetskraft i kolonin.

Ett centralt verk för utställningen är en ny skulptural ljudinstallation som är baserad på ett telefonsamtal mellan konstnären och en lokal sangoma. Med en humoristisk underton förmedlar Wa Lehulere sin önskan att få tillbaka sin förlorade kärlek, som består av Lehulere-familjens stulna mark. I samarbete med sin moster Sophia Lehulere presenterar han också en serie nya teckningar med naturmotiv. Verken är utvecklade genom en metod hämtad från jazzens call and response där solistens rop besvaras av bandet och skapar rytm och melodi.

Ytterligare en del av utställningen handlar om begränsningen av förflyttning och rörelse, liksom förhållandet mellan migration och frihet. Här kombinerar Wa Lehulere bland annat gamla läderresväskor – vissa ärvda, andra köpta på antikmarknader – med träkryckor. Det är föremål som genomsyrar Wa Lehuleres konstnärskap. I några av verken vaktas resväskorna av porslinshundar som på ett oroväckande sätt påminner om förtrycket av migranter och resenärer runt om i världen.

Resväskan relaterar i Wa Lehuleres verk till olika historiska gestalters livsöden. Den 26 september 1940, när den tyska filosofen Walter Benjamin vägrades inresa i Spanien på sin flykt undan nazismen och senare samma natt begick självmord, försvann ett beryktat manuskript som låg inlåst i hans svarta portfölj. De kryckförsedda resväskorna talar också om alla de sydafrikaner som tvingats i landsflykt, såsom författaren Nat Nakasa som lämnade Sydafrika 1964 med endast ett utresetillstånd, avsade sig sitt sydafrikanska medborgarskap och avled i New York 14 juli 1965 som självutnämnd ”Native of Nowhere”.

I Wa Lehuleres konstnärskap laddas gamla föremål med associationer och relationer som vida övergår deras ursprungliga funktion och betydelse. Därmed öppnas för alternativa slut på berättelser, gamla som nya.


KEMANG WA LEHULERE

Kemang Wa Lehulere är född 1984 i Kapstaden i Sydafrika, där han bor och arbetar. Han betraktas som en av de viktigaste företrädarna för en ny generation sydafrikanska konstnärer, som utvecklar nya konstnärliga perspektiv, berättelser och former av politisk aktivism. I flera tidigare verk har han skapat en konstnärlig dialog med det historiska arvet från svarta sydafrikanska musiker, författare och konstnärer som Gladys Mgudlandlu, Ernest Mancoba och journalisten Nat Nakasa, i ett försök att hindra deras liv och verk från att falla i glömska.

Kemang Wa Lehulere visade nyligen installationen I cut my skin to liberate the splinter på Tate Modern i London. Han har på senare tid haft separatutställningar på bland annat Pasquart Art Centre, Biel (2018); MAXXI, Rom (2017); Deutsche Bank KunstHalle (2017); Art Institute of Chicago (2016), Stevenson (2018; 2016; 2015; 2012) och Marian Goodman Gallery (2018). Han har medverkat i grupputställningar såsom: May You Live in Interesting Times, 58:e Venedigbiennalen (2019); Leaving the Echo Chamber, 14:e Sharjah-biennalen (2019); Hacer Noche, Oxaca, Mexiko (2018); Sculpture på Institute of Contemporary Art Indian Ocean (2018); O Triângulo Atlântico, 11:e Mercosul-biennalen (2018); The South African Pavilion without Walls, Performa 17, New York (2017); och Art/Afrique, le nouvel atelier på Fondation Louis Vuitton, Paris (2017).

Kemang Wa Lehulere var 2006 en av grundarna till Gugulective, ett konstnärsdrivet kollektiv med bas i Kapstaden. 2010 var han en av initiativtagarna till Center for Historical Reenactments i Johannesburg. 2013 tilldelades han det 15:e Baloise Art Prize på Art Basel och 2015 vann han Standard Bank South Africas utmärkelse för unga konstnärer.

Delar av utställningen Bring Back Lost Love kommer att visas på Bonniers Konsthall under hösten 2020.