Malin Bryntesson

Född 1974 i Karlstad
The guinea pig lake collection, part 3, installation, 2006

Malin Bryntesson arbetar med många olika medier, exempelvis skulptur och installation. Verken bygger på personliga erfarenheter kring liv, död, sjukdom och hälsa. Detta är stora frågor och Bryntesson närmar sig dem med både allvar och humor.

Under några års tid har marsvin spelat en framträdande roll i Malin Bryntessons verk. I form av teckningar dyker de upp i mellanrum och på överblivna ytor. I hennes ateljé kan man se marsvinsstudier, vilka alltid är ritade eller skulpterade ur minnet. Det mest iögonenfallande är deras ansiktsuttryck, som har blivit förvånansvärt mänskliga och ibland rent av ondskefulla.
För att blanda metaforerna litet så är marsvinet på hal is när Bryntesson för oss in mellan de intuitiva minnena och de selektiva hågkomsterna.

The guinea pig lake collection, part 3 är den sista delen i en trilogi.
Arbetet har sin utgångspunkt i det selektiva minnet och en sjuk fascination för marsvin. Hur minnet och fascinationen kan komma att spegla ens bakgrund, samtid, framtid och identitet. Bryntesson har ett behov av att samla ihop sina minnen, erfarenheter och skapa en gemensam utgångspunkt. En stabil plattform, där hon kan känna sig själv, sin omgivning och sin konst.