Anteroom of the Real

2011, HD video, färg, stum, 14:00 min

På skärmen ser vi hur två händer varsamt bläddrar genom en hög av fotografier framför en kamera. Filmen inleds med bilder från Pripyat, en stad i norra Ukraina som byggdes för att husera arbetare vid kärnkraftverket i Tjernobyl i dåvarande Sovjetunionen. Bilder av spökstadens övergivna rum samsas med kartor över radioaktivitetens spridning över Europa efter haveriet 1986. Halvvägs in i filmen skiftas blicken och fokus ligger nu istället på människan. Vi ser fotografier av saneringsarbetare och händelsens offer. Flera av bilderna är fotograferade från skärmar som visar dokumentära filmer om olyckan. Bilderna lyfts ur dokumentärens sammanhang och placeras av Selander inuti en ny berättelse, inuti en ny form. Här lyfts frågor kring vad ett redigeringsrum är och vi påminns om att all historieskrivning innebär redigering, såsom kartlinjer, vad som visas på museer och bibliotek etc.

Ordet anteroom som ingår i verkets titel kan översättas med förmak, ett litet rum som leder till ett annat, större viktigare rum.

Med stöd från Länskultur Gävleborg och Index – Contemporary Art Foundation.
Courtesy Lina Selander och Galleri Riis.