Liquid Crystal Futures – Samtida japanskt fotografi

1996.10.11 - 1996.12.15

Konstnärer

Nobuyoshi Araki, Akira Gomi, Naoya Hatakeyama, Norio Kabayashi, Taiji Matsue, Ryuji Miyamoto, Tsuyoshi Ozawa, Tokihiro Satoh, Toshio Shibata, Manabu Yamanaka & Tomohiko Yoshida.

Introduktion

“Utställningen Liquid Crystal Futures är ett sammarbete mellan The Japan Foundation och The Fruitmarket Gallery i Edinburgh. Den presenterar ett urval av 11 japanska fotografer. Utgångspunkten för urvalet har varit att dessa fotografer alla säger något om Japan under -80 och -90 talet och intar en ifrågasättande och ofta kritisk hållning till Japans sociala, kulturella och politiska situation.”

Katalogtext av curator Shinji Kohmoto

This exhibition is a report on the state of japanese society in the eighties and nineties, ruled by a high-tech media network and the logic of late capitalist consumption, using the low-tech medium of photography. The message it presents is highly subjective and may not have universal application. I am certain, however, that anyone who struggling to maintain intellectual and emotional normality in a consumer society saturated with information and commodities will find it easy to understand and empathise with the concerns of this exhibition.

Citat ur Göteborgs-Posten

Karin Widegård skrev kritik om utställningen för Göteborgs-Postens räkning (1996-11-01). Om Akira Gomis verk Yellows 2.0 (1993) skrev hon:

“Ett inslag som jag ställer mig helt frågande inför är datorn med cd-romskiva där man kan klicka fram kvinnor som strippas nakna. Tanken går genast till postorderbrudar, fast atmosfären är brottsregistrets. Jag blir inte det minsta övertygad när katalogen säger att “the nudes in the Pictures are as natural as naked animals” och bedyrar att kvinnorna inte är där för att tillfredsställa voyeuristiska behov. Här blir avståndet för långt mellan verket och känslan för att jag skall kunna se detta som annat än ett tomt grepp, där konstnären inte vill riskera något av sin egen integritet.”