Birgir Birgisson

Född 1966. Bor och arbetar på Island.

För Birgir Birgisson är måleri som medium ett självklart val för att uppnå känslan av tidlöshet och genomskinlighet, som också är utmärkande för hans verk.

Birgissons målningar är så vagt målade att de kan uppfattas som förbleknade minnen eller minnesbilder. Genom åren har hans måleri bara blivit ljusare och ljusare. När upphör bilden helt att existera? Den teknik som Birgisson använder liknar han själv vid en viskning. Att viska kan vara nog så effektivt som att skrika. Den tysta kvaliteten i hans verk kan ge öppningar för ett mer personligt möte med betraktaren. Ju längre du betraktar målningarna desto tydligare framträder motivet.

I den tidigare bildserien Blonde Nurses undersöks olika sjukhusscener och frågor kring läkande, omvårdnad och mänsklig interaktion. Under 1990-talet arbetade många finska, polska och även svenska sjuksköterskor i Storbritannien. Birgisson hörde vid ett tillfälle på BBC ett uttalande om att det fanns för många utländska, blonda sjuksköterskor anställda på brittiska sjukhus, vilket är utgångspunkten för detta arbete.

I arbetet med Blonde Nurses uppkom närmast en besatthet av att måla det blonda och blåögda. Indirekt handlar detta om frågor som berör etnisitet och rasism, makt och kontroll. Birgir Birgisson uttrycker inte själv ett ställningstagande. Hans bilder kan dock fungera som en utgångspunkt för reflektion och diskussion.

Verk

Långsmala galleriet:
Blonde Miss World 1951-, 2007
Olja på duk, 120 x 120 cm

Serien är ett pågående arbete och här visas 15 målningar. Bilderna baseras på gamla fotografier men samtliga kvinnor framställs som blonda och blåögda, oavsett deras egentliga utseenden. Verket har inte tidigare ställts ut.