PLAY! Recapturing the Radical Imagination
Göteborgs Internationella Konstbiennal 2013

2013.09.07 - 2013.11.17

Konstnärer (alla arenor)

Nabil Boutros (Egypten, 1954), Sonia Boyce (Storbrittanien,1962), Tania Bruguera (Kuba, 1968), Spartacus Chetwynd (Storbrittanien, 1973), Luc Deleu (Belgien, 1944), Åke Edwardson (Sverige, 1953), Ninar Esber (Libanon,1971), Forensic Architecture & Füsun Türetken, Storbrittanien 2011-2014 / Turkiet, 1972), Parastou Forouhar (Iran, 1962), Jorge Galindo & Santiago Sierra (Spanien, 1966 / 1965), Andreas Gedin (Sverige, 1958), Guerrilla Girls (USA, est. 1985), Núria Güell (Spanien, 1981), Maja Hammarén (Sverige, 1978), Nicoline van Harskamp (Nederländerna 1975), Johan Heintz (Sverige, 1953), Jean-Louis Huhta (Sverige, 1965), William Hunt (Storbrittanien, 1977), Eunhye Hwang (Korea, 1978), Katarzyna Krakowiak (Polen, 1980), Nevan Lahart (Irland, 1973), Tala Madani (Iran, 1981), Jill Magid (USA, 1973), Mapa Teatro (Columbia, est. 1984), Marion von Osten (Tyskland, 1963), Deimantas Narkevičius (Litauen, 1964), The New Beauty Council & MYCKET i samarbete med Maja Gunn (Sverige, est. 2008 / 2011), Otobong Nkanga (Nigeria, 1974), Nanna Nordström (Sverige,1982), Pavel Pepperstein (Ryssland, 1966), Psychic Warfare (Sverige, 2010), Roberto N Peyre (Sverige, 1971), Roberto Paci Dalò (Italien, 1962), Karol Radziszewski (Polen, 1980), Fernando Sanchez Castillos (Spanien, 1970, Carolee Schneemann (USA, 1949), Marinella Senatore (Italien, 1977), Margrét Helga Sesseljudóttir (Island, 1988), Liv Strömquist (Sverige, 1978), Sunshine Socialist Cinema (Kalle Brolin & Kristina Müntzing, est. Sverige, 2011), Olav Westphalen (Tyskland,1963), Wooloo (Martin Rosengaard & Sixten Kai Nielsen, Danmark, est. 2002), Per Zennström & Lennart Sjöberg (Sverige, 1961 / Sverige 1961), Qiu Zhijie (Kina, 1969), Markus Öhrn (Sverige, 1972)

Sammanfattning

Göteborgs Internationella Konstbiennal 2013 undersöker och reflekterar kritiskt över två viktiga ingredienser i konstnärlig och politisk diskurs; leken och den radikala fantasin.
Under 1900-talet har konstnärliga strate- gier genomsyrats av en lekfullhet, där den radikala fantasin bidragit till att skapa nya politiska miljöer för möten, idéer och handling. Betydelse och det nära förhållandet mellan leken och den radikala fantasin har genom- gått en rad förändringar som speglar vår tids nya villkor och gett upphov till en rad frågor: Vilken är lekens förvandlingskraft? Hur kan lekfullhet påverka eller hjälpa den radikala fantasins yttringar? Vad menas med en radikal fantasi? Vågar vi fortfarande föreställa oss en annorlunda värld och genom leken ifrågasätta våra liv och vårt samhälle?

Inspirationen till dessa frågeställningar finner vi i dagens lekfulla samspel mellan aktivistiska och konstnärliga rörelser, liksom i de senaste årens experimenterande med nya curatoriska modeller som syftat till att utmana de institutionella ramarna för samtida kulturell och konstnärlig produktion.Samtidigt som konstnärer använder sig av lekens inneboende förmåga att spränga gränser, ifrågasätta normer och genom konsten skildra berättelser om både personliga, sociala, kritiska, politiska och historiska frågeställningar, har nyliberalismens drastiska omstrukturering av världen gjort kampen om fantasin till något extremt angeläget. Konstens främsta funktion idag är att underlätta för oss att göra det som är dess främsta roll – att hjälpa oss att tänka hur världen skulle kunna te sig annorlunda och att tänka den tillsammans.

Med Play! Recapturing the Radical Imagination och de enskilda bidragen från biennalens curatorer – Katerina Gregos, Claire Tancons, Joanna Warsza och Ragnar Kjartansson i samarbete med Andjeas Ejiksson – hoppas vi presentera en mångfald av curatoriska perspektiv och konstnärliga strategier. Sammanflätat bildar de olika utställningarna en plattform där skapande lekfullhet och aktivism, socialt experiment och filosofisk tänkande kan mötas fritt.

/Edi Muka & Stina Edblom, Konstnärliga ledare

Arenor och curatorer

AnarKrew: An Anti-Archives

Arena: Göteborgs Konsthall och Hasselblads center
Curator: Claire Tancons
Läs mer

The Politics of Play

Arena: Röda Sten Konsthall.
Curator: Katerina Gregos

Art & Crime. Legally On The Edge – A Forensic Exhibition in the Backwaters of Göteborg

Arena: Lilla Bommen / Drömmarnas kaj
Curator: Joanna Warsza

Weight

Arena: Stora Teatern
Curatorer: Ragnar Kjartansson i samarbete med Andjeas Ejiksson

Läs mer om GIBCA: http://www.gibca.se