Mai Zetterling’s Stockholm

Introduktion

I början av 1960-talet, när Mai Zetterling började göra långfilm, var hon en av världens få kvinnliga regissörer. Filmkarriären började hon som skådespelerska på Dramaten och blev sen en hyllad filmstjärna. Detta räckte inte för Zetterling, hon ville berätta sina egna historier – på sitt sätt – om äktenskapets förtryck och mänsklig frigörelse. Trots detta har hennes verk blivit marginaliserade och bortglömda i filmhistorien. Varför vet vi så lite om en av Sveriges största och mest banbrytande filmregissörer? Zetterling som efter sin film Flickorna lämnade Sverige för att kunna fortsätta arbeta med sina filmer och bildade bland annat, tillsammans med bland andra Susan Sontag, Agnes Varda och Bibi Andersson skapade ett nätverk för kvinnliga filmarbetare.

Mai Zetterling’s Stockholm

Mai Zetterlings film om Stockholm från 1979 finns i två versioner. En är 50 minuter lång och regisserades som en del av den kanadensisk tv-serien Cities, där berömda personer fick i uppdrag att berätta om sina hemstäder. Andra delar av serien var till exempel Glenn Gould’s Toronto, Melina Mercouri’s Athens, Hildegard Knef’s Berlin och Germaine Greer’s Sydney. Filmerna sändes i kanadensisk tv under 1979/80, men dess visningshistoria för övrigt är i princip helt okänd – liksom filmen själv.

Den korta versionen är 25 minuter lång och hittades av Anna Linder och Mats Lundell på Svenska Institutets lagerhyllor i Rotebro sommaren 2009. Under våren 2016 besökte Linder arkivet i Toronto som har bevarat hela produktionen Cities, och fick äntligen kontakt med producenten John McGreevy. Först då uppdagas det att originalversionen är 50 minuter lång och att han inte kände till någon kortare version. Troligen gjordes den om för distribution av Svenska Institutet men hos dem finns inga uppgifter sparade om dess historik.

Filmen i sig är typisk för Mai Zetterling, säger en av hennes tidigare producenter Lisbet Gabrielsson som för övrigt medverkar som statist i den okända Stockholmsfilmen. Här finns humorn och det skarpa samhällskritiska ögat, hennes infall och nyfikenhet och såklart hela hennes nära bekantskapskrets som var ständigt närvarande när Zetterling skapade sina filmer. Filmen är normkritisk och absolut queer. Zetterling driver med det manlige geniet, kärnfamiljen och svenskheten, och visar än en gång hur långt före Mai Zetterling var för sin tid.

Filmen visas med benäget tillstånd av John McGreevy Fonds, Courtesy Media Commons/University of Toronto.

Produktions information

Kamera: John Bulmer
Klipp och musikläggning: Edward Roberts
Assistant editor: Janet Revell
Re-recording: Trevor Pyke
Production Manager: Jennifer Puncher
Manus och regi: Mai Zetterling
Producenter: John McGreevy & Pat Ferns