Sally Mann – Still Time

1996.03.20 - 1996.05.12

Curatorstext av Svenrobert Lundquist

“Efter den legendariska naturfotografen Anselm Adams död anses Sally Mann vara en av USA:s absolut främsta framställare av svart-vitt fotografi. Men det är inte för sin teknik som Sally Mann blivit berömd, utan det är för motiven som väcker starka känslor hos betraktaren.

Bilderna av de egna barnen mottogs i USA med en storm av protester från de ultrakonservativa krafter sim i dag stöder presidentkandidater som Pat Buchanan och TV-evangelister som Jerry Falwell i Moral Majority.

Det var samma grupper som i slutet av 80-talet drev kampanj mot fotograferna Robert Mappelthorpes och Andres Serranos “dekadenta inflytande” inom den amerikanska konsten.

De som i Sally Manns bilder ser barnpornografi – eller antydan till incest eller barnmisshandel – har missuppfattat Sally Manns verkliga bildvärld: En värld med naturlig nakenhet och sensualitet – ett bejakande av livet själv!”

Presstext

Ingen fotograf i världen – Cindy Sherman och Andres Serrano undantagna – har under 90-talet fått större uppmärksamhet än Sally Mann. Hennes bilder av de egna barnen Emmett, Jessie och Virginia har gjort fotografen till en celebritet inom den amerikanska konstvärlden allt sedan boken och utställningen Immediate Family (1992).

Med utställningen “Still Time”, som visas på konsthallen Göteborg 20 mars till 12 maj, får vi se konstnärens hela karriär från de tidigaste “drömsekvenserna” från 1971, via landskapsbilderna 1972-76, experimenterandet med platinumkopiering och polaroidfotografi, 1976-85, fram till boken “At Twelve”, 1983-85, som blev Sally Manns egentliga genombrott som fotograf. Vi får också ett större urval ur projektet “Immediate Family”, 1984-91, samt nya, icke tidigare visade bilder. Sally Mann gjorde ett uppmärksammat framträdande på Fotomässan 1993. Med Still Time blir det första gången som en svensk publik får se en hel utställning i original.