Filmprogram

Cinémathèque de Tanger c/o Göteborgs Konsthall

På uppdrag av Göteborgs Konsthall har Cinemateket i Tanger satt samman ett filmprogram som visar på vitaliteten inom den samtida marockanska filmen. Programmet presenterar verk av elva konstnärer och filmskapare och är indelat i de fyra tematiska huvudspåren (Hi)Story Tellers, Feminine vs. Masculine, From a Distant Land och Who are the Others?
Alla filmer har engelska undertexter.

Filmprogrammet kommer visas med ett rullande schema på vardagarna då bara ett program visas per dag. På helgerna kommer alla fyra program visas dagligen. På vardagar börjar filmvisningen kl 12:15 och kl 11:00 på helgerna. Vid vissa programaktiviteter visas ej filmprogrammet.

PROGRAM 1:
(HI)STORY TELLERS
(64 min)

Vue du Grand Socco et du Petit Socco
(Vy över Stora torget och Lilla torget)
Av Gabriel Veyre
Dokumentär. Marocko. 1935. 7 min

Fotografen och filmaren Veyre var 25 år när han anlitades av bröderna Lumière som cinematografoperatör med uppgift att förevisa brödernas nya uppfinning för världen. 1901 blev han officiell fotograf och filmare för sultanen av Marocko. 1935 reste han runt i landet för att dokumentera det dagliga livet i Marocko med målet att skapa ett filmarkiv. «Vue du Grand Socco et du Petit Socco » är det första materialet av Tanger som filmades i färg..

Ouarzazate Movie
(Ouarzazate – porten mot öknen)
Av Ali Essafi
Dokumentär. Frankrike-Marocko. 2001. 57 min

Ouarzazate, är en marockansk stad vars invånare främst lever av den internationella filmindustrin. I storfilmer som de själva förmodligen aldrig kommer att få se, som Kundun, Gladiator eller alla de olika filmade versionerna av Bibeln, fungerar invånarna i Ouarzazate som statister. Ifrån omklädningsrum och på inspelningsplatser skildrar Ali Essafi människorna från Ouarzazate, Hollywooddrömmar och förödmjukelser.

PROGRAM 2:
FEMININE VS. MASCULINE
(80 min)

El Batalett, Femmes de la Médina
(El Batalett – kvinnor från medinan)
Av Dalila Ennadre
Dokumentär. Marocko-Frankrike-Belgien. 2001. 60 min

Denna film utspelar sig i medinan, Casablancas gamla innerstad, och porträtterar en grupp kvinnor som levt där sedan barndomen. Tillsammans ger de en komplex bild av arbetarklasskvinnan i dagens Marocko, en modern och urban kvinna som inte har något gemensamt med den orientaliska klichébilden av henne som undergiven och lysten. Mitt ibland skratt och tårar delade regissören deras dagliga liv under flera månader vid hamamen, i hemmet och på gatorna i medinan. Genom dessa hjältinnors (Batalett) vardag får vi uppleva de viktiga historiska händelserna i det marockanska samhället av idag som Kung Hassan II död i augusti 1999, marschen för kvinnans rättigheter i mars 2000, men även verkligheten bakom flyktingproblematik och kampen för att överleva.

Balcon Atlantico
Av Hicham Falah and Mohamed Chrif Tribak
Spelfilm, Frankrike-Marocko. 2003. 20 min

Denna poetiska hyllning till vardagen utspelar sig på “le Balcon Atlantico”, ett avsnitt av trottoaren som vetter mot Atlanten, i den marockanska hamnstaden Larache. Detta är en mötesplats där människorna drömmer, delar med sig av oro, flirtar, funderar och tar farväl. Från det att solen går upp tills den går ned fångar kameran små fragment av bekännelser och samtal med alla de oändligt många sätt som vi säger “Jag älskar dig”, “Det börjar bli sent” och “Vi ses imorgon”.

PROGRAM 3:
FROM A DISTANT LAND
(75 min)

La Femme seule
(Den ensamma kvinnan)
Av Brahim Fritah
Dokumentär. Frankrike. 2005. 30 min

Ett porträtt av 32-åriga Akosse Legba från Togo, som är ett offer för modern slavhandel i Frankrike idag.

Boujad: Un Nid dans la Chaleur
(Boujad: Ett skydd undan hettan)
Av Hakim Bellabes
Dokumentär. Marocko-USA. 1992. 45 min

En personlig och plågsam film om separation, självständighet och återkomst. Regissören Hakim Belabbes skildrar sin resa från sitt nuvarande hem i Chicago tillbaka till sin barndoms Boujad som är en liten stad vid kanten av Atlasbergen i Marocko. Genom självreflekterande och intima möten med sin familj undersöker Belabbes den privata sfären och de religiösa riterna inom familjen och hur dessa påverkas när en familjemedlem bryter med de traditionella värderingarna.

PROGRAM 4:
WHO ARE THE OTHERS?
(72 min)

Tes Cheveux Noirs Ihsan
(Ditt mörka hår Ihsan)
Av Tala Hadid
Spelfilm. Marocko-USA. 2005. 14 min

En man återkommer till sin hemstad för att möta sin egen historia och modern som han förlorade som barn.

Les Autres c’est Les Autres
(Dom andra är dom andra)
Av Mounir Fatmi
Experimentell. Frankrike-Marocko. 1999. 11 min

Vilka är dom andra? Denna till synes enkla fråga ställdes till förbipasserande på gatan i de två franska städerna Paris och Mantes-La-Jolie. Svaren är lakoniska, undflyende, ömma, beräknande och filosofiska. En tillfrågad sliter brutalt tag i kameran och vänder den mot intervjuaren: “Den andre? Det är han!”

The Train
(Tåget)
Av Brahim Fritah.
Spelfilm. Frankrike. 2005. 17 min

Ett slumpartat möte mellan den unge studenten, Giusseppe och den nyligen frigivne fången Ahmed, bildar inramningen för Brahim Fritahs koncentrerade och tysta film ”The Train” som är en tankeväckande existentiell allegori över mänskligheten och det moderna samhället. Filmen utspelar sig i en kupé på ett transkontinentalt tåg. En oväntad koppling uppstår mellan de båda resenärerna när den välutbildade Giusseppe erbjuder sig att läsa ett antal brev från Ahmeds fru. Brev som hon skickade till sin analfabet till man under åtta år av fängelsestraffet men som utan förvarning upphörde att anlända.

TODOS OS LLAMÁIS MOHAMED
(Alla kallar er Mohamed)
Av Max Lemcke
Dokumentär/spelfilm. Spanien. 1998. 30 min

Todos os llamáis Mohamed kombinerar dokumentär och fiktion och är en film som berättar om den unge marockanen Hichem som lyckas nå Madrid illegalt. Detta är en berättelse om det hårda livet som afrikansk flykting i Spanien och drömmarna om att åka till norra Europa.

Filmprogrammet stöds av Kulturrådet.
Cinémathèque de Tanger tackar filmskaparna, rättighetsinnehavarna och filmdistributören Heure Exquise.

Fördjupning